وزارت معادن روزسه شنبه گفت که نخستین کارخانۀ بزرگ تولید برق حرارتی درشمال کشورساخته خواهد شد. وزارت معادن گفت که این کارخانه درشهرشبرغان ولایت جوزجان ساخته خواهد شد وسوخت آن نیزازمنابع نفت وگازهمین ولایت تأمین خواهد شد.
ساخت کارخانۀ تولید برق حرارتی شبرغان با ظرفیت تولیدی ۲۰۰ میگاوات برق، تا ۴ ماه دیگرآغازخواهد شد.
وزارت معادن افزود که با ساخته شدن این کارخانه، گذشته ازحل مشکلات بی برقی در ولایت جوزجان، برق اضافی آن به دیگر ولایت ها نیزخواهد رسید.
وحید الله شهرانی، وزیرمعادن به طلوع نیوز گفت: «یک پروژۀ بزرگ برق حرارتی را آغاز می کنیم که تا سه یا چهار ماه آینده کار آن آغاز می شود و براساس آن ۲۰۰ میگاوات برق حرارتی از گاز افغانستان تولید می شود.»
درهمین حال وزارت معادن گفت که برای استخراج گاز از منابع طبیعی شبرغان، این وزارت برنامۀ گسترده یی را روی دست دارد که بربنیاد آن درکنار فراهم ساختن گاز برای کارخانۀ تولید برق شبرغان، برای باشنده گان شهر شبرغان نیز ازطریق یک شبکۀ شهری گاز فراهم خواهد شد.
tolonews